12 Volt Adapter Circuit

[English]
At this time no longer have to bother looking for the op-amp, transistors and other components to realize a large series of regulators, because these series have been packaged into a fixed voltage regulator IC. Currently, many components known as78XX series voltage regulator remains positive and 79XX series is a voltage regulator to remain negative.

In fact, these components are usually already equipped with current limiting and temperature control (thermal shutdown). This component is only three pins, and by adding some components you can have a circuit with power regulation was good. For example, 7805 is a voltage regulator to get a 5 volt, 12 volt voltage regulator7812, and so on, for example, while the 79XX series is the 7905 and 7912, respectively, negative voltage regulator 5 and 12 volts.

The adapter that we will create this having an output (output) 12 volt regulated well, some people say pure voltage (real). If the components are installed in accordance with the scheme below, the adapter sets this series will have a load current of 5 amperes, if you want the adapter is capable of providing a greater flow you can add apower transistor (2N3055) and replace the diode bridge with diodes that have higher amperage. The output circuit of this adapter can be used to run the tape car, radio transmitter, CCTV cameras, and other electronic equipment. I recommend to use the cooler on the transistors, because the use of the old adapter causes the heat and thus extend the make useful life of your adapters.







List component :

D1-D4 = 6 A
D5 = 1 A
C1 = 4700u/50V
C2 = 220u/25V
C3 = 100u/25V
R1 = 1k
R2 = 0.2Ohm/5Watt
F1 = Fuse (skring) 2 A
F2 = Fuse (skring) 6 A
IC1 = 7812
TR1 = 2N3055
T1 = Trafo 15Volt/5A

[Indonesian]
Rangkaian elektronika di atas adalah rangkaian adaptor 12 volt murni. Pada saat ini tidak lagi perlu repot mencari op-amp, transistor, dan komponen lainnya untuk merealisasikan rangkaian regulator besar, karena seri ini telah dikemas ke IC regulator tegangan tetap. Saat ini, banyak komponen yang dikenal as78XX seri regulator tegangan tetap positif dan seri 79XX adalah pengatur tegangan untuk tetap negatif. Dengan kata lain membuat output tegangan murni.

Bahkan, komponen ini biasanya sudah dilengkapi dengan kontrol pembatas suhu (thermal shutdown). Komponen ini hanya tiga pin, dan dengan menambahkan beberapa komponen anda dapat memiliki sirkuit dengan pengaturan daya yg baik. Sebagai contoh, 7805 adalah pengatur tegangan untuk mendapatkan 5 volt, 7812 untuk 12 volt dan seterusnya, sementara seri 79XX misalnya 7905 dan 7912, masing-masing regulator tegangan negatif 5 dan 12 volt. Lihat 2 digit terakhir kodenya XX menunjukkan pengaturan tegangannya.

Adaptor yang akan kita buat ini keluaran memiliki (output) 12 volt murni yg telah diatur dengan baik. Jika komponen dipasang sesuai dengan skema di bawah ini, adaptor seri ini akan memiliki beban arus 5ampere, jika Anda ingin adaptor mampu memberikan aliran besar anda dapat menambahkan sebuah power transistor (2N3055) dan mengganti dioda jembatan dengan dioda yang memiliki amper yang lebih tinggi. Rangkaian output dari adaptor ini dapat digunakan untuk menjalankan tape mobil, pemancar radio, kamera CCTV, dan peralatan elektronik lainnya. Disarankan untuk menggunakan pendingin pada transistor, karena penggunaan adaptor lama menyebabkan panas dan dengan demikian memperpanjang masa adapter anda.

0 comments :: 12 Volt Adapter Circuit

Post a Comment